Friday, November 21, 2008

Hari InI kiTa Belajar sejaraH

wawawa..entri nie aku tetibe nak buat mase mandi td..ms ngah scrub bdn..ok2..beberapa hari yg lalu aku menonton dokumentari 10 Tahun Sebelum Merdeka kat Youtube.ya di kolej aku x suka menonton tv coz ade org ngat tue tv bapak dia agaknye duk depan2 pastu memekak x tentu hala.
Hurm..bile aku tgk dokumentari tue,aku rasa bangga.aku dpt lihat negara semasa belum membangun,kalo kat buku sejarah form1 smpi form 5..sejarah dia okla tapi nie dr sudut lain.bukan dr sudut UMNO.baru aku tau ade pertelagahan tentang bendera UMNO dulu (aku lmbt sket..sory) yang menyebabkan kite ade 2 haluan politik.ya alasannya 'kenapa perlu letak keris di tgh bendera tu?'..a'ahlah kenape ek?korang pkr kenapa perlu letak?sebab keris melambangkan ketuanan Melayu?tapi keris tue yg byk makan org kan..ntahlah..
lagi yang mengagumkan aku kita ada HARTAL=protes org awam pada 20 Oktober 1947 (kalo x silap la).sgt kagum kerna hartal ituberjalan!org Malaysia eh Malaya bersatu time tue..semua kedai tutup bukan KL jer semua negeri!!!kira jalan kosong r macam smbut raya..(dulu2 skang raya KL penuh org over the seas).HARTAL dijalankan utk menentang British...wah..aku sgt patriotik semasa menonton dokumentari tue..aku bangga aku anak Malaysia..dulu..skang?ntahla..

Pastu aku menonton filem2 lama..xla lama sgt mcm filem PRamlee tue..aku tgk filem Setinggan n Main - Main Hantu kat Youtube lg!haha..aku suka tgk filem camni..coz aku dpt tgk KL yg belum membangun..melalui keratan akhbar yg aku baca di Perpustakaan Peringatan Zaaba, KL membangun pd tahun 1988..(kalo salah tlg betulkan) bcoz akhbar yg aku bcer tu thn 1988..Siapa sangka bangunan Dayabumi tue pernah menjadi bangunan tercantik di Malaysia n Subang Parade bangunan terbesar di Asia Tenggara.

Kadang kala kita perlu menoleh ke belakang utk menilai semula diri kita..Semoga Malaysia membangun spt dulu dan aman damai.ada x aku mention dulu yg kite berjuang x mention pasal kaum?org British yg laga - lagakan kita..n korang saper yg racist tue..korang mmg kamu penjajah r wei!

No comments: